In de wereld van SEO, zoekmachine optimalisatie, zul je de term linkbuilding vast wel eens zijn tegengekomen. Dit is namelijk een erg belangrijke factor voor websites om hoog te kunnen scoren in zoekmachines zoals Google. Maar wat is linkbuilding precies? Waarom is het zo belangrijk? En wat zijn een aantal praktische tips om te starten met actieve linkbuilding? Dat en meer vertellen we in onderstaande tekst.
Allereerst: wat is linkbuilding precies?
Voordat je aan de slag kunt gaan met linkbuilding, zul je moeten weten wat het precies inhoudt. Kortgezegd is het een methode om websites hoger te krijgen in Google. Er zijn twee typen linkbuilding die we kunnen onderscheiden: de interne en de externe variant.
Allereerst moet de interne linkstructuur van je website op orde zijn. bezoekers willen namelijk snel en gemakkelijk kunnen navigeren over de site. Is jouw homepage bijvoorbeeld erg belangrijk? Zorg er dan voor dat je op andere pagina’s links plaatst zodat je binnen een enkele klik terug kan naar deze pagina. Google zal dit signaal oppikken, waardoor er een hogere waarde aan je homepagina wordt toegekend.
Daarnaast is er ook externe linkbuilding. Dit gaat om het principe om hoger in Google te komen. Om dit te bereiken moeten er op relevante websites links geplaatst worden naar jouw website, zodat je website meer autoriteit verkrijgt. Het gaat hier niet om kwantiteit, maar vooral om de kwaliteit van de link.
Het belang van linkbuilding
Als je dus meer zichtbaarheid wilt verkrijgen op zoekmachines zoals Google, dan is linkbuilding een belangrijk onderdeel om aan te pakken. Maar hoe kun je nu zo’n goed linkprofiel opbouwen? Hiervoor zul je dus links nodig hebben van zakelijke websites, van sociale media en andere websites. Verder is bijvoorbeeld ook de ankertekst, het stuk tekst waaraan de link gekoppeld is, van belang. Wil je actief beginnen met linkbuilding? Dan kun je gebruik maken van onderstaande tips om een begin te maken.
Tips om actief te starten
Als je gaat beginnen met linkbuilding, is het van belang dat je proactief te werk gaat. Vraag aan partners van je bedrijf of ze een link naar je website willen plaatsen. Daarnaast kun je bijvoorbeeld starten met bloggen. Een blog is namelijk ook te delen op sociale media, waardoor er extra links vergaard kunnen worden. Een derde tip is om je aan te melden bij bedrijvengidsen en als vierde kun je links aanvragen bij relevante startpagina’s. Van een groot deel van de gidsen en startpagina’s kun je gratis gebruik maken, waardoor je op een laagdrempelige manier kunt beginnen met linkbuilding. Als je bedrijf groeit en je meer kwalitatieve links nodig hebt, dan kun je nog verder uitbreiden en bijvoorbeeld hulp inschakelen van een specialist om je linkbuilding nog verder te verbeteren.
Gastpost over linkbuilden door: Bo5.nl